Farsi | English  
 

   جمعه 6 ارديبهشت 1403

کلام روز


امام صادق علیه‌السلام فرمود: مؤمن جز به سه خصلت نیک نشود: فهم عمیق در دین، اندازه‌دارى نیکو در زندگانى و بردبارى بر ناگوارى


آمار سايت



سي و يكمين دوره بازي‌هاي المپيك






درباره برزيل و ريو دوژانيرو






مشعل المپیک ریو 2016






لوگوی المپیک ریو 2016






عروسک المپیک و پارالمپیک ریو 2016






مدال و سكوي ورزشكاران در المپيك ريو






ورزش‌هایی که در ریو هستند






ایران در المپیک ریو






پنجمین تجربه المپیک تکواندو


آمار سايت



.

     

مهدوي: خوشحالم که توانستم از توانمندی و حقوق داوری ایران دفاع کنم



شناسه خبر: 14195   سه شنبه 26 مرداد 1395 - 11:48

حافظ مهدوی داور درجه یک بین المللی، بیش از 20 سال است که در رویدادهای مهم تکواندوی جهان قضاوت می‌کند. او در مسابقات بزرگی همچون رقابت قهرمانی جهان، مسابقات قاره‌ای، گرندپری، دانشجویان جهان و... قضاوت کرده است و حالا برای اولین بار مهیای قضاوت در بازیهای المپیک می‌شود. مهدوی برای دستیابی به این جایگاه روزهای زیادی را تلاش کرده است و برای رسیدن به آن بیش از یک سال، بی‌وقفه وقت صرف کرده است تا توانسته مجوز قضاوت در بازیهای المپیک ریو را کسب کند. او برای حضور در جمع تعداد اندک داوران المپیک، روزهای سحتی را پشت سر گذاشته و حالا که در لیست 30 داور قضاوت کننده در این میدان بزرگ ورزشي جای گرفته، می‌خواهد از حق داوران ایران دفاع کند.


در این راه، اول و آخر خدا پشتیبانم بود


دوره انتخابی برای داوران از یک سال گذشته آغاز شد که در این یک سال روزهای حساسی را پشت سر گذاشتیم. در المپیک افرادی حضور دارند که از توانایی بالایی برخوردارند، این افراد در یک سطح قرار گرفته و ارزیابی میشوند. معتقدم کسانی که در المپیک اعم از بازیکن، مربی و داور حضور دارند از بهترین‌های آن رشته ورزشی هستند. در این وادی اول و آخر خدا پشتیبانم بود. خیلی برای رسیدن به این جایگاه زحمت کشیدم و شاید تنها کسانی این موضوع را درک کنند که از دور یا نزدیک تلاش ما را دیدند. در دوره‌هایی که برای انتخاب داوران برگزار شد ابتدا 260 نفر فراخوان شدند که از این تعداد، 50 نفر با قضاوت در مسابقات مهم فدراسیون جهانی (WTF) مورد ارزیابی قرار گرفتند و در نهایت 30 نفر بعنوان داور انتخاب شدند که برابری سهمیه داوران مردان و زنان رقابتها را سخت و نگران‌کننده کرده بود.


با تلاش ثابت کردم خواستن، توانستن است


مسابقات متعدد و قهرمانی‌های مهمی را قضاوت کردم اما زمانی که اسم المپیک به میان می‌آید نه تنها بین داوران بلکه بین همه کسانی‌که به نوعی در ورزش حرفه‌ای نقش دارند، نیرویی مضاعف ایجاد می‌شود تا به این مهم دست پیدا کنند. بین داوران رقابت بصورتی بود که اشتباهات بسیار کم و همگی تلاش می‌کردند که در این رقابت‌ها موفق شوند. خدا را شکر به چیزی که می‌خواستم و هدفم بود دست پيدا کردم و با تلاش ثابت کردم خواستن، توانستن است. شاید با نام مهدوی در المپیک داوری کنم اما خوشحالم که توانستم از توانمندی و جایگاه داوری ایران دفاع کنم و امیدوارم بتوانم شایستگی داوران ایرانی را به نمایش بگذارم.


توان داشته باشم، در المپیک بعد هم قضاوت می‌کنم


انسان همیشه بایستی در تلاش باشد، زمانی که انسان فکر کند جای پیشرفت ندارد، باید زندگی خود را تمام شده بداند. در المپیک‌های آینده هم اگر شرایط و بستری مناسب باشد و این توان را در خودم ببینم این مسیر را ادامه می‌دهم اما اگر شرایط مساعد نباشد در عرصه‌های دیگر تکواندو فعالیت می‌کنم.


خيالتان از سلامت داوري المپيك راحت باشد


به هیچ وجه تا به حال نشنیده‌ام که یک مسئول از داوران بخواهد که مسابقات را مغرضانه قضاوت کند. شاید به صورت دوستانه این حرف بین داوران رد و بدل شود که دوست دارند یک بازیکنی برنده شود اما اینکه به صورت رسمی یا غیررسمی و از طریق مسئولین این مساله از داوران خواسته شود، اتفاق نیفتاده و قول می‌دهم که در تکواندو این موضوع پیش نخواهد آمد. تكواندو جزو رشته‌های سالم ورزشی است و همه حساسیت دارند که قضاوت‌ها با عدالت انجام شود.
براي همين مي‌گويم از سلامت داوری خیالتان راحت باشد، یک داور که به میدان المپیک دعوت می‌شود چرا باید تمامی اندوخته‌های علمی، فنی و حیثیتی خود را زیر پا بگذارد؟ ضمن اینکه بازیهای المپیک پخش مستقیم است و عاقلانه نیست داوری که برای رسیدن به این جایگاه زحمت کشیده با ناداوری عملکرد خود را زیر سوال ببرد. به هر حال اشتباه و سهو وجود دارد اما در حال حاضر با توجه به استفاده از کلاه و هوگوهای الکترونیکی این امر کاهش یافته است.


بازیکنان نباید به داوری تكيه كنند


داوری در نتایج هم تاثیر دارد و هم بی تاثیر است. اگر تکیه به داوری داشته باشیم، از همین الان باید خودمان را بازنده بدانیم! چراکه داور هم انسان است و امکان دارد دچار اشتباه شود. بازیکن حرفه‌ای نباید به امید داور باشد که داور می‌تواند من را بازنده یا برنده کند. داور اختیار دارد که برای بعضی از خطاها اخطار دهد، بازیکن باید حواسش جمع باشد که این شرایط را برای داور فراهم نکند.


جواب صبر و تحمل خانواده‌ام را دادم


اگر نتیجه این انتخابی المپیک بر وفق مراد نبود، خستگی بیشتر از خودم به تن خانواده‌ام می‌ماند. همسرم در این راستا بسیار زحمت کشید، تلاش کرد و در خیلی از مواقع که ممکن بود عقب نشینی کنم، به من روحیه مضاعف داد که این مسیر را ادامه دهم و نتیجه بگیرم. نتایج، دو روز با تاخیر اعلام شد که بیشتر از من خانواده‌ام استرس داشتند. از خداوند خواستم به خاطر خانواده‌ام اجازه ندهد، حقم پایمال شود و بتوانم جواب صبر و تحملشان را با کسب این عنوان بدهم. لحظه‌ای که نتایج را اعلام کردند به اولین کسی که خبر دادم همسرم بود.


داوری یکی از ارکان اساسی ورزش است


برای تمامی کاروان ورزشی ایران که کسب سهمیه کردند آرزوی موفقیت می‌کنم و بعد از آن برای کاروان تکواندوی ایران که زحمت زیادی کشیدند. کسانیکه از نزدیک شاهد تمرینات ملی‌پوشان بودند، بهتر می‌توانند حس کنند که چطور همانند یک سرباز قوی می‌جنگیدند. هنگامی‌که هوگوپوشان با قدرت تمام نتیجه را از آن خود می‌کردند، پرچم ایران را بالا می‌بردند و دور افتخار میزدند، اشک شوق می‌ریختم و احساس غرور می‌کردم. همه باید دعا کنند که با موفقیت در المپیک، مزد زحمات فدراسیون تکواندو، بازیکنان، مربیان و دیگر عوامل به بار بنشيند. یکی از ارکان اساسی ورزش، داوری است. از مسئولین می‌خواهم به داوری اهمیت بیشتری دهند، زمانیکه پرچم یک کشور در هر جایگاهی اعم از بازیکن، داور و مربی، دیده میشود این معنی را می‌دهد که آن کشور جایگاه رفیعی دارد. به نظرم باید از این افراد قدردانی شود تا برای نسلهای بعدی ایجاد انگیزه کند.


حافظ مهدوي


تاريخ تولد: يكم ارديبشهتماه 1348
محل تولد: مغان
محل سكونت: تهران
تحصيلات: ليسانس
درجه داوري: يك بين‌المللي

مهمترين قضاوتهاي حافظ مهدوي:

قضاوت سه دوره متوالي در مسابقات قهرماني جهان 2011، 2013 و 2015
سه دوره قضاوت در مسابقات جام‌جهاني
قضاوت در مسابقات قهرماني اروپا، آفريقا و امريكا
قضاوت در مسابقات كسب سهميه المپيك قاره اروپا و قاره امريكا
قضاوت در 3 دوره مسابقات گرندپري و دو دوره مسابقات فينال گرندپري

بهترين قضاوت:

فينال مبارزه روسيه و مكزيك در مسابقات فينال گرندپري 2015
مبارزه دو تيم ساحل عاج و كره جنوبي در مسابقات جام‌جهاني 2013 كه در آن رقابتها بعنوان بهترين داور انتخاب شد.

تاريخ  ارسال:سه شنبه 26 مرداد 1395 - 11:48

تعداد بازديد: 280

کد:14195-1403



 




برنامه بازیها







چهارشنبه – 27 مردادماه

وزن ‌58-‌ كيلوگرم: فرزان‌ عاشورزاده


پنجشنبه – 28 مردادماه

وزن 57- كيلوگرم: كيميا عليزاده


جمعه – 29 مردادماه

وزن ‌80- كيلوگرم: مهدي‌ خدابخشي


شنبه – 30 مردادماه

وزن 80+ كيلوگرم: سجاد مرداني


ساعت مبارزات (به‌وقت‌محلي)

مرحله مقدماتي: 9 تا 13

مرحله يك‌چهارم‌نهايي: 15 تا 17

مرحله نيمه‌نهايي: 17 تا 18

مرحله رپه‌شارژ: 20 تا 22

مرحله فينال: 22 تا 22:30


 





 
  
 Free Page Rank Tool