Farsi | English  
 

   پنجشنبه 29 فروردين 1403

کلام روز


امام صادق علیه‌السلام فرمود: مؤمن جز به سه خصلت نیک نشود: فهم عمیق در دین، اندازه‌دارى نیکو در زندگانى و بردبارى بر ناگوارى


آمار سايت



سي و يكمين دوره بازي‌هاي المپيك






درباره برزيل و ريو دوژانيرو






مشعل المپیک ریو 2016






لوگوی المپیک ریو 2016






عروسک المپیک و پارالمپیک ریو 2016






مدال و سكوي ورزشكاران در المپيك ريو






ورزش‌هایی که در ریو هستند






ایران در المپیک ریو






پنجمین تجربه المپیک تکواندو


آمار سايت



.

     

يوسفي: مي‌خواهيم دل مردم ايران را شاد كنيم



شناسه خبر: 14136   شنبه 23 مرداد 1395 - 15:40

مهرداد يوسفي، مربي تيم‌ملي تكواندوي ايران در بازيهاي المپيك ريو 2016، فعاليت خودش را در عرصه تكواندو از سال 1362 آغاز و از سال 1374 بطور رسمي به جرگه مربيان پيوست. او كه از مربيان با دانش و متخصص بدنسازي است، در اين 2 سالي كه عهده‌دار تمرينات بدنسازي هوگوپوشان كشورمان بوده، همراه با تيم ملي تكواندو، روزهاي شيرين و پرافتخار زيادي را در تاريخ ورزش ايران ثبت كرده است. يوسفي كه به خوبي نظاره‌گر زحمات بازيكنان كشورمان بوده، معتقد است، تيم اعزامي به بازيهاي المپيك ريو 2016، تنها به دنبال شاد كردن دل مردم ايران است و براي رسيدن به اين مهم از هيچ تلاشي دريغ نخواهد كرد.


* شرایط و نحوه آماده‌سازی ملی‌پوشان المپیکی چطور پيش مي‌رود؟


- از زمانی که من در خدمت ملی‌پوشان تکواندوي ایران هستم، همیشه با نظر بيژن مقانلو سرمربی تیم‌ملی، سعي كرده‌ا‌يم باتوجه به پروسه بلندمدتي كه براي المپيك داريم، طراحی تمرینات به گونه‌ای باشد که برای هر مسابقه در آمادگی مناسب قرار داشته باشیم. به همراه تيم‌ملي تكواندوي ايران و طی 3 سال اخیر مسابقات متعددی را پشت سر گذاشتيم و سعی کردیم برای مسابقاتی مانند جهاني، آسيايي و بازیهای آسیایی، بازيكنان را به مرز 100 درصد آمادگی برسانیم و برای مابقي رقابت‌ها مانند مسابقات گرندپری و تورنمنت‌ها، آمادگی 70 تا 75 درصدی داشته باشيم تا بازيكنان بیش از حد در فشار قرار نگیرند. خدا را شکر در این پروسه 3 ساله، خواسته‌های ما برآورده شد و توانستیم عنوان قهرماني جهان و آسيا و 4 مدال طلا در بازیهای آسیایی بدست آوريم. براي المپيك ريو پس از بازگشت از تورنمنت یونان، برای تیم، 49 روز تمرینی در نظر گرفتیم.

در واقع نقطه آغاز ما بعد از تورنمنت یونان بود که از وضعیت فنی، ذهنی، جسمانی و عملکرد تکواندوکاران بازخورد گرفتیم. برای مهدی و فرزان 3 روز در هفته و برای سجاد 4 روز در هفته، کار با وزنه، برنامه‌ریزی شد. 2 روز در هفته هم تمرینات هوازی داشتيم. خدا را شکر باتوجه به شرایط حال حاضر با برنامه جلو می‌رویم و از برنامه عقب که نیستیم، شاید گامی هم جلوتر باشیم. هدف ما این است که در المپیک هم مانند مسابقات گذشته، باعث خوشحالی مردم ايران شویم.


* خيلي‌ها معتقد بودند، بازيكنان در سال 2015 با آسيب‌ديدگي زياد و حتي افت بدني مواجه شدند، شما اين موضوع را قبول داريد؟


- تکواندو یک ورزش پُر برخورد است و آسیب‌دیدگی در آن طبیعی است. ما اگر در سال 2015 هم آسیب‌دیدگی داشتیم به دلیل کمبود آمادگی جسمانی نبود. بهنام اسبقی در حین مسابقات جام باشگاههای آسیا و مبارزه برای تیمش، مچ پايش در شياپچانگ پيچيد و دچار مصدومیت شد يا سجاد مردانی به دلیل ضربه خطا و ناجوانمردانه نماينده كوبا مصدوم شد. زمانی که من به جمع كادرفني تيم‌ملي ملحق شدم، آقای مقانلو گفتند، تصور کن که یک دوره 3 ساله داریم، در این مدت هم باید برای گرندپری امتیاز جمع کنیم و هم در 3 مسابقه مهم شرکت کنیم. کار سختی است که بخواهی برای تعداد زیادی از مسابقات در این سه سال طراحي تمرین کنی و در نهایت به اهدافی که میخواهی برسی. ما در این در راستا با آسیب دیدگی‌ها مواجه شدیم که باعث دور ماندن ورزشكار از تمرينات شد. این مواردی بود که شاید بازیکنان ما را کمی عقب انداخت و برگرداندن دوباره آنها به شرایط ایده‌آل سخت بود اما خدا را شکر به جایگاه قبلشان بازگشتند، من این مساله را افت نمی‌دانم و اعتقاد دارم آسیب‌دیدگی باعث شد از تمرینات دور بمانند.


* بدنسازي چقدر در تكواندو مهم است؟


- من فکر میکنم حتی یک ورزشکاری که میخواهد شطرنج هم بازی کند، بايد از آمادگی جسمانی برخوردار باشد، حالا ورزشي مانند تكواندو كه جاي خود دارد و بازیکن باید به حد اعلای توانایی‌اش برسد. يك تکواندوکار براي اينكه قهرمان باشد، هم بايد ژيمناست‌كار باشد، هم وزنه‌بردار و هم دونده. آن‌وقت اين مهارت‌ها را با هم تلفیق كند و از نظر فني و ذهني هم خودش را به بالاترين سطح برساند.


* روزهايي بوده كه يك ورزشكار از تمرينات بدنسازي قراري باشد؟


- بله، بوده كه ورزشكار از يك نوع حركت تمرين به خاطر ذهنيتي كه داشته، فراري بوده اما وظيفه ما اين است كه طراحي تمرين كنيم و همان حرکات را به شکل دیگری از او بخواهيم. اگر یک مربی، نتواند طراحی درست و متناسب با ورزشكار داشته باشد، اصلا نمی‌تواند کار کند. به نظرم بايد دلايل انجام يك تمرين را به ورزشكار توضيح دهيم و یک رابطه دوستانه با ورزشكار، ایجاد کنیم. ما این دوستی را برقرار كرديم و توضیح دادیم که اگر تمرینی را انجام می‌دهند، به چه دلیل است و تکواندوکاران هم از لحاظ ذهنی متوجه شده‌اند که تمرینات بدنسازي مورد نیاز بدنشان است.






* براي تكواندو چه فاكتورهايي نياز است؟


- ما بحث استقامت، قدرت، سرعت، چابکی و توان انفجاری را برای هر سه عزیز المپیکی مدنظر داریم اما در برخی اوزان مانند وزن سجاد مردانی، اولویت اول ما بحث قدرت و توان است و سجاد وزنه‌های بیشتری را نسبت به دو تكواندوكار ديگر جابه‌جا ميكند.


* قول مي‌دهيد كه بازيكنان ما در بخش بدنسازي، صد در صد خودشان در المپيك باشند؟


- اين وظیفه من است!


* هميشه بحث روحي -رواني در المپيك مطرح بوده است، باتوجه به اينكه در زمينه روانشناسي تحصيلات داشته‌ايد، چقدر با بازيكنان در خصوص المپيك صحبت مي‌كنيد؟


- من فکر می‌کنم هرچه ورزشکار بیشتر تمرین میکند، به اعتماد به نفس و انگیزه لازم می‌رسد که همه اینها دست به دست هم می‌دهد، تا در رويدادي مثل المپيك سربلند باشد. ما هميشه به بازيكنان گفته‌ايم كه ابتدا با ذهنشان و پس از آن با جسمشان تمرین كنند كه عضلات مغزشان هم قوي شود. تیم ما به کاری که انجام میدهد، اعتقاد و اعتماد دارد. بازيكنان از لحاظ ذهنی آماده هستند و حتي شرایط ذهنیشان یک گام جلوتر از شرایط جسمیشان است.
آقاي مقانلو همیشه در صحبت با بچه‌ها به آنها یادآور میشود که هر شب علاوه بر مرور تمرینات جسمانی، حضور در دهکده مسابقات المپیک را هم برای خود تداعی کنند تا با شرایط مسابقات آشنا باشند. ما باید در مسابقات المپیک بیشتر شرایط ذهنی و روانی خود را آماده کنيم و این امر با توصیه بزرگان ما در حال فراهم شدن است تا در رویداد المپیکی با آمادگی کامل جسمی و روانی حضور داشته باشیم.


* براي المپيك چقدر به این تیم خوشبین هستید؟


- ما از ابتداي کار تا به امروز سه مرحله به صد در صد رسيده‌ايم که شامل مسابقات جهانی، قهرمانی آسیا و بازیهای آسیایی بود. اگر برای مسابقات آسیایی 500 ساعت تمرین کرده‌ایم و یا برای مسابقات جهانی 800 ساعت تمرین داشته‌ايم، حالا باید برای المپیک 2000 ساعت تمرین كنيم. مجموعه تيم، قدر تک لحظه‌ها و دقایق را به خوبي مي‌داند. بحث آمادگی جسمانی هم با اعداد سروکار دارد و وقتی بررسی می‌کنیم، متوجه مي‌شويم كه روند بازيكنان سير صعودي داشته است. با شرایطی که می‌بینم، تست‌هایی که گرفته شده است و آمادگی ذهنی و باوری که در ملی‌پوشان دیده می‌شود، معتقدم نتيجه‌اي خوب براي كاروان ايران بدست خواهيم آورد. هم ما و هم بازیکنان در تکاپو هستیم که بتوانیم دست پر به ايران بازگرديم. مطمئن باشید، تمامی این بچه‌ها به خاطر همه زحماتی که متحمل شده‌اند، به دنبال بهترین مدال هستند. این بچه‌ها فقط به شاد کردن دل مردم ایران و بالارفتن پرچم كشورمان فکر میکنند و امیدوارم بهترین مدالها در المپیک نصیب‌شان شود.

تاريخ  ارسال:شنبه 23 مرداد 1395 - 15:40

تعداد بازديد: 289

کد:14136-1403



 




برنامه بازیها







چهارشنبه – 27 مردادماه

وزن ‌58-‌ كيلوگرم: فرزان‌ عاشورزاده


پنجشنبه – 28 مردادماه

وزن 57- كيلوگرم: كيميا عليزاده


جمعه – 29 مردادماه

وزن ‌80- كيلوگرم: مهدي‌ خدابخشي


شنبه – 30 مردادماه

وزن 80+ كيلوگرم: سجاد مرداني


ساعت مبارزات (به‌وقت‌محلي)

مرحله مقدماتي: 9 تا 13

مرحله يك‌چهارم‌نهايي: 15 تا 17

مرحله نيمه‌نهايي: 17 تا 18

مرحله رپه‌شارژ: 20 تا 22

مرحله فينال: 22 تا 22:30


 





 
  
 Free Page Rank Tool