Farsi | English  
 

   پنجشنبه 5 ارديبهشت 1403

کلام روز


امام صادق علیه‌السلام فرمود: مؤمن جز به سه خصلت نیک نشود: فهم عمیق در دین، اندازه‌دارى نیکو در زندگانى و بردبارى بر ناگوارى


آمار سايت



سي و يكمين دوره بازي‌هاي المپيك






درباره برزيل و ريو دوژانيرو






مشعل المپیک ریو 2016






لوگوی المپیک ریو 2016






عروسک المپیک و پارالمپیک ریو 2016






مدال و سكوي ورزشكاران در المپيك ريو






ورزش‌هایی که در ریو هستند






ایران در المپیک ریو






پنجمین تجربه المپیک تکواندو


آمار سايت



.

     

بی باک: با چهار ستاره اثري ماندگار خلق خواهيم كرد



شناسه خبر: 14132   شنبه 23 مرداد 1395 - 11:25

اولین طلایی تکواندو در مسابقات جام‌جهانی که حالا در قامت مربی ملی پوشان، المپیکی ها را در کنار بیژن مقانلو هدایت می‌کند، بسیار امیدوار است که پرونده تیم اعزامی با بهترین کارنامه‌اش در المپیک ریو بسته شود. مردی که در دوران قهرمانی پرشکوهش هرگز شیاپ‌چانگ المپیک را تجربه نکرده، حالا جور دیگری به بازیهای المپیک می رود تا با افتخارات ملی‌پوشانی که سالهاست در کنارشان زندگی می کند، کارنامه تکواندویی‌اش را کامل و کامل تر کند. حرفهای بی باک پیش از پهن شدن شیایچانگ ریو را بخوانید.


* زمانی تا شروع بازیهای المپیک ریو باقی نمانده، شرایط بازیکنان چطور است؟


- همه چیز طبق برنامه‌ای که داریم، پیش می رود، در بحث بدنسازی و در بحث تکنیک و تاکتیک همه چیز همان طور است که می خواهیم. برای ما مساله روحی-روانی بازیکنان بسیار حائز اهمیت است که برای آن هم برنامه داریم.


* چرا نام المپیک برروی ورزشکار بار روانی ایجاد می کند؟


- اسم المپیک بزرگ است و عوامل باعث می شود تا بازیکن حساس شود، تکواندوکاران حاضر در این رقابت ها بارها باهم در مسابقات گرندپری مبارزه کرده‌اند و به خوبی با هم آشنا هستند. اما یکسری عوامل باعث می شود که این رقابت ها حساس تر شود. حتی می شود گفت سطح کیفی مسابقات گرندپری از المپیک هم بالاتر است چرا که در مسابقاتی مثل گرندپری 31 تکواندوکار برتر دنیا حضور دارند که خیلی از آن ها نتوانستند به المپیک راه پیدا کنند. حتی تعداد مبارزه برای کسب مدال طلای المپیک از مسابقات گرندپری و جهانی هم کمتر است. قرار گرفتن تمامی رشته های ورزشی در کنار هم و حضور بزرگان ورزش دنیا در این رقابت ها و در راس بودن اخبار این مسابقات، برای همه ایجاد حساسیت می کند. هر کسی بتواند با این حساسیت کنار بیاید و این مسابقات را کمتر برای خودش بزرگ کند، نتیجه بهتری بدست می آورد.


* فکر می کنید برگزاری مبارزاتی مثل گرندپری ها چقدر به المپیک این دوره کمک می کند؟


- به جرات می توان گفت، المپیک ریو 2016، از نظر برگزاری مسابقات، قضاوت داوران، مربیان و ورزشکاران نسبت به تمامی دوره های المپیک یک سر و گردن بالاتر است و دلیل آن برگزاری مسابقات گرندپری است. همه آزمون و خطاهای فدراسیون جهانی در مسابقات گرندپری انجام شده است و خانواده بزرگ تکواندوی جهان، تجربیات زیادی را در این رقابت ها کسب کرده است. اگر یک مرب،ی نیمه حرفه ای بود و یا کم تجربه، با شرکت در این مسابقات به جمع حرفه ای پبوست. مسابقات گرندپری همانند المپیک در 4 وزن برگزار شد، رقبای احتمالی با هم مبارزه کردند و همین باعث شده تا ورزشکاران با فضای المپیک بیشتر آشنا شوند و سطح فنی آن ها ارتقا پیدا کند. ضمن اینکه سطح قضاوت ها واقعا بهتر شده است تا تکواندو آماده آغاز بازیهای المپیک ریو 20116 باشد.


* ایران در گروه مردان با سه نماینده در المپیک حضور خواهد داشت، از این تعداد نماینده راضی هستید؟


- ما باید با 4 ورزشکار در این رقابت ها شرکت می کردیم، واقعا هم برای ما قابل دسترس بود اما یک اتفاقاتی در ورزش مثل آسیب دیدگی غیرقابل پیش بینی است و باعث شد تا بهنام اسبقی همراه ما در المپیک ریو نباشد. بهنام رنکینگ دو بود که آسیب دید و همه جوره تلاش کرد و خیلی زودتر از زمان مقرر که پزشکان برای پارگی رباط صلیبی در نظر گرفته بودند، به مسابقات بازگشت اما قسمتش نبود... جای او واقعا خالی است و ما از این بابت ناراحتیم. ناراحتیم نه به خاطر از دست رفتن سهمیه، به خاطر اینکه بهنام استحقاق حضور در المپیک را داشت.


* بهنام اسبقی با جایگاه هفتم رنکینگ، المپیک ریو را از دست داد، به نظر شما «رنکینگ سیستم» غیر منصفانه نیست؟


- این روش واقعا به دور از انصاف است. اتفاقا ما پیشنهادهایمان را هم داده ایم که بحث رنکینگ سیستم جوانمردانه شود. یک کشور نزدیک به 3 سال هزینه می کند و در نهایت با رنکینگ هفتم و هشتم المپیک را از دست می دهد و از آن طرف یک ورزشکار با یک مسابقه و حتی با یک برد به المپیک راه پیدا می کند. بهتر است برای المپیک های بعدی حداقل 10 تا 12 نفر برتر رنکینگ، سهمیه حضور در المپیک را بگیرند و از طریق مسابقات قاره ای تنها برترین ها به المپیک راه پیدا کنند. این روش قابل اعتمادتر از روش فعلی است. کشوری بود که در همه مسابقات گرندپری نماینده داشت و در آخر فقط یک سهمیه المپیک گرفت! اگر فدراسیون جهانی می خواهد برای المپیک های بعدی مسابقات گرندپری همچنان پررونق، پر از هیجان و با کیفیت باقی بماند باید «رنکینگ سیستم» را اصلاح کند.


* برای بازیهای المپیک چه برنامه ای در نظر گرفته اید، آیا قرار است تغییری در ورزشکاران ایجاد شود؟


- هیچ چیز عوض نمی شود. در ورزش بازیکن یکسری توانمندی هایی دارد که ذات اوست، چرا باید این را از او گرفت؟ ما باتوجه به بازخوردهایی که از مسابقات برون مرزی، تمرینات و آنالیز حریفان داشته ایم، نقاط ضعف و قوت بازیکنان را شناسایی کرده ایم و براساس آن تمرین می کنیم. اگر بازیکنی یک نقطه قوت دارد آن را تقویت می کنیم و مهارتش را افزایش می دهیم چراکه قطعا این نقطه قوت که حتی شناخته شده هم هست، به سبب اینکه ورزشکار اعتماد بیشتری به آن دارد، در لحظات حساس گره مبارزه را باز می کند. نقاط ضعف هم که قطعا از بین خواهد رفت تا اشتباهات مبارزات قبلی تکرار نشود.


* مهدی بی باک بعنوان بازیکن نتوانست به المپیک برود و حالا در لباس مربی تیم ملی در المپیک حضور خواهد داشت. آن زمان که المپیک را از دست دادید، فکرش را هم می کردید؟


- قطعا در آن لحظه فکرش را نمی کردم اما با گذشت زمان راه مربیگری را برای خودم انتخاب کردم. قسمت من نبوده که در المپیک شرکت کنم و از این بابت ناراحت نیستم فقط یک زمانی افسوس این را می خورم که در آن سالها می توانستم تلاشم را بیشتر کنم. به هرحال خوشحال هستم که امروز بعنوان مربی در خدمت تیم ملی ایران هستم و می توانم به کشورم کمک کنم. هیچ کدام از ما، چه کادرفنی و چه ورزشکاران، المپیک را تجربه نکرده ایم اما کم تجربه هم نیستیم و امیدوارم بتوانیم نتیجه ای خوب برای کاروان ورزشی ایران و خانواده تکواندو بدست آوریم. واقعا زمانیکه هرکدام از ورزشکارانمان موفق به کسب مدال می شوند، انگار خودم به آن مدال رسیده ام و به همان اندازه لذت میبرم.


* به نظر شما کار مربی سخت تر است یا ورزشکار؟


- صد در صد مربگیری سخت تر است. واقعا دنیای مربیگری با دنیای زمان بازیگری، دو دنیای متفاوت است. مربیگیری تمام بحث زندگی شما را تحت الشعاع قرار می دهد، حس مسئولیت بیشتر می شود و اگر می خواهی بروز باشی، هر دقیقه باید فکر کنی. بار مسئولیت یک تیم برروی دوش مربی است و فقط خودت نیستی و این خیلی سخت است. باور کنید حرص و جوشی که در قالب 15 سال فعالیت بعنوان ورزشکار تیم ملی داشتم قابل مقایسه با یک روز مربیگری در مسابقات نیست!


* زمانیکه بازیکن بودید، چقدر به قرعه فکر می کردید؟ حالا که مربی هستید چقدر در خصوص قرعه با بازیکنان صحبت می کنید؟


- زمانیکه بازیکن بودم هم زیاد به قرعه فکر نمی کردم. اين‌روزها هم همیشه به بچه‌ها می گوییم که به قرعه فکر نکنند و تیم ما هیچ وقت به قرعه فکر نکرده است. وقتی کسی می خواهد مدال طلا بگیرد دیگر بقیه اش مهم نیست، چراکه به هرحال یک جای جدول باید با خوب های آن وزن مبارزه کند. در المپیک هم همه ورزشکاران خوب هستند و کسی زنگ تفریح نیست. اگر تفکر اینطور باشد که یک اتفاقی بیفتد که با این بازیکن مبارزه نکنم و ... هیچ وقت نمی شود به مدال طلا رسید. رمز موفقیت ما در این مدت بی توجهی به جدول قرعه بوده است. البته ما تمامی رقبا را آنالیز می کنیم چرا که در ورزش امروز باید با فکر مسابقه داد اما برای کسی که مدال طلا می خواهد جدول مهم نیست و کسیکه به دنبال اما و اگر است، به نظرم حتی مدال نقره و برنز هم نمی تواند بگیرد.


* به نظر شما هر 4 بازیکن ایران شانس کسب مدال را دارند؟


- قطعا همینطور است. مجموعه تیم وظایف خودش را به خوبی می داند. ما با همدلی، دوستی، وظیفه گرا بودن، یکدلی و نظم و انضباط موفقیت های بی شماری را بدست آوردیم و حالا می رویم تا یک یادگاری خوب از خودمان در المپیک به جا بگذاریم. خواهش من از همه دوستان این است که با انرژی های مثبت و همدلی برای تیم تکواندوی ایران آرزوی موفقیت کنند چراکه کسب افتخار در المپیک برای خانواده تکواندو است و برای شخص خاصی نیست. این قول را می دهم که با تمام نیرو در برزیل حاضر شویم و باعث خوشحالی مردم ایران شویم.


* تیم اعزامی تکواندوی ایران به المپیک ریو، چه تیمی است؟


- یکدست، یکدل، پرامید و قهرمان...


نظرات مهدي بي‌باك درباره چهار تكواندوكار المپيكي ايران







فرزان عاشورزاده


فرزان این روزها بسیار پرتلاش، پرامید و باانگیزه تمرین می کند. اشکالاتی که سال گذشته داشته را برطرف کرده است و به خوبی می داند که قرار است در چه رویدادی حضور داشته باشد. ان‌شاءالله که مثل همیشه باعث افتخارآفرینی ایران شود.


مهدي خدابخشي


بعد از آسیبی که داشت تلاش بسیار زیادی می کند تا به آمادگی خوبی برسد. مهدی بهترینِ وزن خودش است و بردن او کار آسانی آسانی است و هر کسی نمی تواند از پس او بر بیاید. در این وزن هم ما مثل سه وزن دیگر شانس کسب خوش رنگترین مدال هستیم.


سجاد مرداني


سجاد جزو پرتوانترین و پرتکنیک ترین سنگین وزن‌های دنیا است. خیلی از تکواندوکاران جهان از او می ترسند و همه می گویند اگر سجاد روزش باشد، هیچکس توانایی شکست او را ندارد. روزهایی بود که او به دلیل آسیب دیدگی نتوانست صد در صد خودش باشد و ان‌شاءالله در المپیک هم همانند مسابقات فینال گرندپری 2015 که طلا گرفت با صد در صد توانش در شیاپ چانگ حاضر می شود. اگر سجاد خودش باشد بهترین مدال وزن 80+ کیلوگرم برای او خواهد بود.


كيميا عليزاده


دختری توانمند و با شخصیت. دوست دارم او خوش رنگترین مدال المپیک را بگیرد چراکه توانایی‌اش را دارد. کیمیا علیزاده، زود مغرور نمی شود، با یک پیروزی زود خوشحال نمی شود و با یک باخت زود ناامید نمی شود و تمامی اینها از او یک شخصیت قهرمان ساخته است. او باید از نظر روحی-روانی خودش را تقویت کند، ضمن اینکه او تک گارد بود که در تورنمنت یونان دیدم به خوبی این اشکال را برطرف کرده است و از دو گاردش استفاده می کند. مطمئنم او هم می تواند مدال المپیک را بگیرد و در تمامی رشته های ورزشی اولین بانوی مدال آور تاریخ ایران باشد.

تاريخ  ارسال:شنبه 23 مرداد 1395 - 11:25

تعداد بازديد: 382

کد:14132-1403



 




برنامه بازیها







چهارشنبه – 27 مردادماه

وزن ‌58-‌ كيلوگرم: فرزان‌ عاشورزاده


پنجشنبه – 28 مردادماه

وزن 57- كيلوگرم: كيميا عليزاده


جمعه – 29 مردادماه

وزن ‌80- كيلوگرم: مهدي‌ خدابخشي


شنبه – 30 مردادماه

وزن 80+ كيلوگرم: سجاد مرداني


ساعت مبارزات (به‌وقت‌محلي)

مرحله مقدماتي: 9 تا 13

مرحله يك‌چهارم‌نهايي: 15 تا 17

مرحله نيمه‌نهايي: 17 تا 18

مرحله رپه‌شارژ: 20 تا 22

مرحله فينال: 22 تا 22:30


 





 
  
 Free Page Rank Tool