Farsi | English  
 

   شنبه 7 ارديبهشت 1403

کلام روز


امام صادق علیه‌السلام فرمود: مؤمن جز به سه خصلت نیک نشود: فهم عمیق در دین، اندازه‌دارى نیکو در زندگانى و بردبارى بر ناگوارى


آمار سايت



سي و يكمين دوره بازي‌هاي المپيك






درباره برزيل و ريو دوژانيرو






مشعل المپیک ریو 2016






لوگوی المپیک ریو 2016






عروسک المپیک و پارالمپیک ریو 2016






مدال و سكوي ورزشكاران در المپيك ريو






ورزش‌هایی که در ریو هستند






ایران در المپیک ریو






پنجمین تجربه المپیک تکواندو


آمار سايت



.

     

عليزاده: از امروز مثل يك قهرمان المپيك تمرين مي‌كنم



شناسه خبر: 13074   دوشنبه 27 ارديبهشت 1395 - 11:27

تكواندوكار المپيكي ايران در وزن 57- كيلوگرم گفت: از امروز بعد از هر تمرين هرروز از خودم مي‌پرسم آيا مثل يك قهرمان المپيك تمرين كرده‌ام؟ و مطمئن باشيد تمام توانم را در تمرينات به كار مي‌بندم. من اين‌روزها از نظر روحي واقعا صد در صد هستم و مي‌خواهم بهترين عملكردم را در المپيك به نمايش بگذارم.

كيمياي تكواندوي ايران، نابغه تكواندوي ايران و جهان، در مسابقات كسب سهميه المپيك به مدال طلا دست يافت و توانست با شايستگي سهميه بازيهاي المپيك ريو 2016 را بدست آورد.

كيميا عليزاده، تنها دختر المپيكي تكواندو كه در وزن 57- كيلوگرم مبارزه خواهد كرد، با كسب اولين مدال طلاي نوجوانان جهان، اولين طلاي المپيك نوجوانان، اولين مدال مسابقات جهاني بزرگسالان و اولين مدال مسابقات گرندپري، كارنامه ورزشي‌اش پر از ثبت اولين‌هاست و حالا به نظر مي‌رسد پنجمين مدال تاريخي‌اش را مي‌تواند در المپيك ريو ثبت كند.

گفت‌وگوي روابط عمومي فدراسيون تكواندو را با دختر شگفتي‌ساز ورزش بانوان و كيمياي تكواندوي ايران در ادامه خواهيد خواند:



* همان‌طور كه قولش را داده بودي با خوش‌رنگترين مدال، سهميه المپيك ريو را بدست آوردي؟


- خدا را شكر كه از اين ميدان سربلند بيرون آمدم و توانستم با مدال طلاي مسابقات كسب سهميه، مجوز حضور در بازيهاي المپيك ريو 2016 را كسب كنم.


* اين رقابت‌ها آخرين فرصت كسب سهميه المپيك بود، همين موضوع كار را سخت نكرده بود؟


- چرا، دقيقا همينطور است. فكر كنيد مدت‌ها در اردو هستي و بعد يك لغزش كوچك در اين مسابقات تاوان بسيار سنگيني برايت داشته باشد و آن هم از دست رفتن المپيك!

من تا يك‌ماه قبل از مسابقات كسب سهميه المپيك كه در فيليپين برگزار شد تمام برنامه‌ريزي‌ام مدال در المپيك بود اما يك‌ماه مانده به مسابقات ذهنيتم را تغيير دادم، گفتم من بايد اول سهميه را بگيرم كه بعد به حضور در المپيك و كسب مدال در اين آوردگاه مهم فكر كنم! براي همين هم تمام تمركزم شد، حضوري موفق در رقابت‌هاي كسب سهميه.


* در مبارزه اول با اندونزي، در ابتداي مسابقه كارَت گره خورد!


- به خاطر شيوه برگزاري رقابت‌ها بود. بيشتر از 40 دقيقه كميته برگزاري ما را سرگردان نگاه داشته بود و زمان مبارزه‌ام دائما تغيير مي‌كرد. براي همين هم بدنم سرد شده بود كه راند اول صفر-صفر بازي به اتمام رسيد. از راند دوم به نوعي بدنم راه افتاد و در همان راند دوم هم 19 امتياز گرفتم و مبارزه تمام شد.


* مبارزه دوم براي تو بسيار مهم بود، بايد از سد نپال مي‌گذشتي تا سهميه المپيك ريو 2016 را بدست آوري!


- دقيقا همينطور است. اين مبارزه بسيار حساس بود. به هرحال شما 6 دقيقه مبارزه داري و زحماتت قرار است در همين 6 دقيقه به ثمر بنشيند. واقعا اين رقابت‌ها با اينكه از نظر فني به پاي رقابت‌هاي گرندپري و جهاني نمي‌رسيد اما از نظر روحي-رواني بسيار سنگين بود. در پيكار با نماينده نپال سعي كردم بازي را مديريت كنم چراكه بعد از اينكه از او پيش افتادم، فقط به فكر آسيب زدن بود. ضمن اينكه من در اين مسابقات آسيب‌هاي كهنه داشتم.


* تو با برد برابر نپال سهميه المپيك ريو را كسب كردي! چرا انقدر اصرار به كسب مدال طلاي اين رقابت‌ها داشتي؟


- خيلي‌ها به دنبال اين بودند تا عملكرد من را آناليز كنند و من نمي‌خواستم نقطه ضعفي به حريفانم يا ديگر نفراتي كه مبارزاتم را مي‌ديدند، بدهم. براي همين هم تمام تلاشم را كردم تا با مدال طلا برگردم. در فينال با نماينده تايلند رقابت‌ داشتم تا 20 ثانيه آخر هم عقب بودم اما شرايط را برگرداندم و امتياز برتري را از اين بازيكن گرفتم.


* مي‌شود گفت آسيب و قضاوت بد داوران، برروي عملكردت در فينال مسابقات كسب سهميه تاثير گذاشته بود و براي همين هم بازي گره خورده بود؟


- اين‌ها از نظر من بهانه‌تراشي است و من تا امروز در اين خصوص صحبت نكرده‌ام. خدا را شكر كه در بيست ثانيه‌ پاياني با راهنمايي‌هاي كوچم (مربي) در آن مبارزه، توانستم بازي را برنده شوم.

ببينيد در مسابقات گرندپري منچستر وقتي من با «جيد جونز» مبارزه كردم دو امتيازي كه حريف انگليسي از من گرفت، با خطا بود! اما من تا به امروز در هيچ يك از مصاحبه‌هايم اين موضوع را نگفتم. من در آن روز قبول كردم كه باخته‌ام و من بايد تلاشم را بيشتر مي‌كردم تا اشتباهات داوري تاثيري برروي عملكردم نداشته باشد اگر «جيد» در آن بازي دو امتياز به ناحق از من گرفت، من بايد با اختلاف او را شكست مي‌دادم كه آن دو امتياز تاثيري در نتيجه بازي نداشته باشد، در المپيك هم همه مي‌دانند كه سياست چقدر حاكم است و داوري‌ها تاثيرات بسيار واضحي برروي نتايج دارد! اما به هرحال من با اگاهي به اين موضوع به خودم مي‌گويم اگر هدف، كسب مدال در المپيك است بايد بطور كل داوري و تاثيراتش را فراموش كنم.

در خصوص آسيب ديدگي هم بايد بگويم، وقتي هدفي بزرگ براي خودت ترسيم مي‌كني براي رسيدن به آن، بايد خيلي از مشكلات را هم تحمل كني. من يكسري آسيب‌هاي كهنه داشتم اما اين دليل نمي‌شود كه بيايم و بخواهم بهانه‌تراشي كنم و اين‌ها را دستاويزي براي عملكردم قرار دهم. كيميا عليزاده مي‌توانست در فينال اين رقابت‌ها عملكرد بهتري داشته باشد. حالا بايد تلاشم را بيشتر كنم تا در مسابقات آتي هيچ‌يك از اين مسائل برروي عملكردم تاثيري نگذارد. من با تمام شرايطي كه داشتم و آسيب‌هايي كه واقعا اذيتم مي‌كرد و از مسابقات قبل با من همراه بود، فعل خواستن را در رقابت هاي كسب سهميه المپيك صرف كردم و تمام تلاشم را براي گرفتن نتيجه‌اي مطلوب به كار بستم و خدا را هزاران مرتبه شكر مي‌كنم كه توانستم در اين رقابت‌ها سربلند باشم. حالا هدف من المپيك است و از امروز براي رسيدن به خوش‌رنگترين مدال المپيك تمرين مي‌كنم.


* بعد از بازگشت از فيليپين آسيب‌هايت را مداوا كردي؟


- همينطور است، از زمانيكه به ايران بازگشتم. روزانه 5 ساعت فيزيوتراپي انجام دادم و بعد از ظهرها نيز تمريناتي كه پزشك گفته بود را انجام مي‌دادم تا روند درمانم با سرعت بيشتري طي شود و آماده شروع تمريناتم باشم.


* و بالاخره از امروز تمريناتت را شروع كردي!


- واقعا تشنه تمرينات هستم. انگيزه‌ام بسيار زياد است و مي‌خواهم هرروز، مثل يك قهرمان المپيك تمرين كنم. وقتي كه براي كسب سهميه المپيك آماده مي‌شدم هميشه بعد از تمرينات از خودم مي‌پرسيدم آيا مثل ورزشكاري كه مي‌خواهد در مسابقات كسب سهميه مدال طلا بگيرد، تمرين كرده‌ام؟ و از امروز بعد از هر تمرين هرروز از خودم مي‌پرسم آيا مثل يك قهرمان المپيك تمرين كرده‌ام؟ و مطمئن باشيد واقعا تمام توانم را در تمريناتم به كار مي‌بندم. چراكه هيچ زماني شرايط برايم اينطور مهيا و آماده نبوده است. من اين‌روزها از نظر روحي واقعا صد در صد هستم و مي‌خواهم بهترين عملكردم را در المپيك به نمايش بگذارم.


* و اين بهترين عملكرد چه چيزي است؟


- اين مسابقات با تمامي مسابقات متفاوت است. مطمئن باشيد كيمياي اصلي را در المپيك ريو خواهيد ديد و بهترين مبارزاتم را در شياپ‌چانگ ريو انجام مي‌دهم.


* كيميا عليزاده نمي‌خواهد تنوع تكنيكش را بيشتر كند؟


- صد در صد همين‌طور است. به اميد خدا در برزيل از لحاظ تكنيكي 100 مي‌شوم طوريكه در هر لحظه از مبارزه و هر زمان كه مربي ام به من گفت، بتوانم آن حركت را اجرا كنم. خودم هم مي‌دانم كه در مبارزات قبلي استراتژي نداشتم اما المپيك ميدان كوچكي نيست و به همراه‌ مربي‌ام براي تك تك مبارزاتم استراتژي و برنامه خواهيم داشت و ان‌شاءالله دست پر به آوردگاه المپيك خواهم رفت.


* تو جزو كم‌تجربه‌هاي المپيك هستي؟


- من در هشت ‌ماهي كه در اردوي رده‌سني بزرگسالان بودم. حضور در مسابقات جهاني و گرندپري‌ها را تجربه كردم كه واقعا موثر بود. قبلا هم گفته بودم كه گرندپري‌ها روح ورزشكاران را بزرگ خواهد كرد. من در همين چند مسابقه درس‌هاي بزرگي گرفتم و ان‌شاءالله كه از تجربيات اين مسابقات در المپيك نهايت استفاده را خواهم برد و بتوانم باعث سرافرازي پرچم مقدس جمهوري اسلامي ايران شوم.

تاريخ  ارسال:دوشنبه 27 ارديبهشت 1395 - 11:27

تعداد بازديد: 352

کد:13074-1403



 




برنامه بازیها







چهارشنبه – 27 مردادماه

وزن ‌58-‌ كيلوگرم: فرزان‌ عاشورزاده


پنجشنبه – 28 مردادماه

وزن 57- كيلوگرم: كيميا عليزاده


جمعه – 29 مردادماه

وزن ‌80- كيلوگرم: مهدي‌ خدابخشي


شنبه – 30 مردادماه

وزن 80+ كيلوگرم: سجاد مرداني


ساعت مبارزات (به‌وقت‌محلي)

مرحله مقدماتي: 9 تا 13

مرحله يك‌چهارم‌نهايي: 15 تا 17

مرحله نيمه‌نهايي: 17 تا 18

مرحله رپه‌شارژ: 20 تا 22

مرحله فينال: 22 تا 22:30


 





 
  
 Free Page Rank Tool